Het project Stage Life is binnen de proeftuin popmuziek van de Cultuurregio Noord-Limburg in het leven geroepen om lokale podia en cafés te stimuleren om weer (meer) livemuziek te programmeren. “De hoop is dat eigen geschreven muziek gewaardeerd wordt”, zegt Anneke Joosten van Popplaza Peel en Maas over Stage Life.
Lokaal talent moet een podium krijgen. Dat is de overtuiging van zowel Pop In Limburg als van de vijf deelnemende gemeentes aan Stage Life. Bergen, Venray, Peel en Maas, Horst en Nederweert geven lokale muzikanten een zetje in de rug door kleinschalige podia in de regio open te stellen aan een elftal bands en twee jonge singer-songwriters. “Het doel is een laagdrempelige manier van livemuziek programmeren”, legt Anneke Joosten uit. Zij is een van de initiatiefnemers en touwtrekkers van Stage Life. Het traject is erop gericht om bands dit kalenderjaar op verschillende locaties in de provincie te laten optreden. “We hopen dat bands hierdoor meer bekendheid krijgen, hun netwerk opbouwen en daardoor mogelijk weer op andere plekken kunnen staan.”
Minder speelmogelijkheden in kleine gemeentes
Voor veel bands is het vaak lastig om speelplek te vinden. “In de kleinere gemeentes zijn er minder mogelijkheden, omdat ze geen eigen poppodium ter beschikking hebben. Toch willen we livemuziek stimuleren. We hadden het idee om een project op te starten waarbij we lokale bands, die eigen muziek maken, plekken geven om op te treden, waardoor ze ook makkelijker door omliggende plekken gezien en gevonden worden.” Volgens Joosten, die zelf muzikante is, is dit broodnodig. “Als je de mogelijkheden krijgt, is het tof om die volgende stap in je ontwikkeling te kunnen maken. Het leuke aan dit traject is dat er muzikanten zijn die al jaren spelen, maar ook singer-songwriters die hun eerste schreden op het podium zetten. Ik vind het belangrijk dat wij ze die kans kunnen bieden.”
Stilgelegen vanwege corona
De podia die meedoen aan Stage Life hebben in de eigen gemeente naar bands gezocht. Een daarvan is het Venrayse collectief Saull. “Venray staat vooral bekend om carnavalsmuziek en er is in de regio wat minder aandacht voor popmuziek, dus daarom dat ze ons eruit gepikt hebben”, zegt zangeres Auke Classens. Vanwege de coronacrisis heeft haar band twee jaar bijna volledig stilgelegen. Er waren in 2020 zelfs plannen voor een korte tournee van Saull, al is daar helaas niks van terechtgekomen. “We hadden een jaarplanning gemaakt, maar die viel in duigen.” Een van de twee singer-songwriters die deelneemt aan Stage Life is de 21-jarige Mayra Salimans. “Weert en Nederweert doen best wel wat met muziek, maar niet op deze manier”, vertelt ze. “Na corona heeft iedereen weer zin om naar het café te gaan met livemuziek, dus ik vind dit een goed initiatief.”
Stage Life zet in op kleine podia
Hoewel de pandemie in zijn slotfase lijkt te verkeren, heeft corona het speelveld voor lokale popmuziek flink veranderd, erkent Joosten. “Zeker nu, na corona, is het voor zalen en cafés risicovoller om bands neer te zetten die niet bekend zijn en minder publiek trekken. Dat maakt het lastiger.” Er zijn ook simpelweg minder locaties overgebleven waar je kunt optreden. Als ze er wel zijn, wordt er niet altijd voor een lokale band gekozen. “Als je een tributeband neerzet, komen er veel mensen op af en daar kun je veel geld aan verdienen.” Zij hoopt dat Stage Life daar verandering in brengt. “We willen graag bands hebben die echt serieus bezig zijn met het maken van muziek en minimaal acht eigen nummers kunnen laten horen. We hebben een aantal voorwaarden met elkaar gecreëerd en binnen de eigen regio gekeken wie daaraan voldeed. De singer-songwriters gaan mee als voorprogramma, zodat ze podiumervaring op kunnen doen.”
Stimulans voor samenwerking
Niet alleen voor muzikanten en podia is Stage Life een verbindende factor, maar ook voor de gemeenten en de poporganisaties erachter. “Het feit dat Pop In Limburg ervoor heeft gezorgd dat er een proeftuin voor popmuziek in de Cultuurregio Noord-Limburg mogelijk is, heeft het makkelijker gemaakt om elkaar vinden en om projecten op te zetten en uit te voeren. Het is een stimulans om samen te werken. Dat deden we incidenteel al af en toe, maar nu weet je waar iedereen goed in is en werken we echt gezamenlijk naar iets toe. Ik vind dat die samenwerking goed verloopt en dat het prettig is om samen op te trekken in plaats van dat iedereen op zijn eigen eilandje zit.” Dat smaakt naar meer, aldus Joosten. “Ik kan me zomaar voorstellen dat we vaker op deze manier gaan samenwerken.” Ze hoopt dat dit de start van een nieuwe traditie is. “We zouden er graag een jaarlijks terugkerend project van maken als het aanslaat.”
In contact met andere muzikanten
De aftrap van Stage Life vindt op 26 maart plaats in Horst. Saull treedt daar op, voor het eerst in lange tijd weer voor livepubliek. “Het is wel even spannend”, verzucht Classens. “Omdat je elke keer tegengehouden werd toen je dacht dat weer kon. Er werd telkens een stokje voorgestoken. Het is moeilijk die mindset te veranderen.” Toch kijkt ze ernaar uit. “Het is fijn dat we weer verbinding kunnen maken. Voor kroegen is het lastig om weer een begin te maken. Het is goed dat je weer met andere mensen in contact komt in plaats van de hele tijd alleen maar met je eigen kringetje.” Salimans is het er roerend mee eens. “Het toffe eraan is dat muzikanten uit andere steden naar ons toe komen en wij naar hen”, zegt ze. “Ik kijk er vooral naar uit om gewoon weer muziek te maken en het gezellig te hebben.” Classens zegt de geluidstrillingen weer door haar lichaam te willen voelen. “En samen met z’n allen daar staan; gewoon zoals het is.”
De kick-off van Stage Life was zaterdag 26 maart om 19.00 uur en in BreakOut te Horst.