Projecten

Music & Business

Educatie | Provinciaal | Talentontwikkeling |

In 2020 biedt Pop in Limburg weer de gratis zesdelige workshopserie aan voor muzikanten (bands, singer-songwriters, dj’s, producers en rappers) uit de Limburgse popsector. Gedurende het jaar worden er zes workshops georganiseerd door de hele provincie op diverse locaties. Elke workshop heeft een eigen thema en per workshop worden er minimaal drie professionals voor in het panel uitgenodigd uit de Nederlandse en/ of Belgische muziekindustrie.

Het begint natuurlijk allemaal met het maken van goede muziek. En dan, what’s next ? Voor wie maak je je muziek? Wie is je publiek? Hoe kom je aan optredens? Hoe vind je een goede producer en hoe bereid je je voor op een studiodag? Wat wil je bereiken met je muziek, wat is je doel? Hoe vind je de juiste partijen die bij je passen? Wil je met muziek je geld verdienen of zie je het meer als hobby? Hoe profileer je jouw act? Heb je een manager of regel je je zaken zelf?

Deze vragen en meer worden behandeld in een zesdelige serie sessies, waarin professionals uit de Nederlandse popsector hun ervaringen en kennis met jullie delen. Naast het opdoen van nieuwe kennis en ervaring ziet Pop in Limburg deze workshops als een perfecte gelegenheid om je netwerk uit te breiden en om kennis te maken en/ of bij te kletsen met collega-muzikanten uit de popsector. De sessies vinden plaats op zondagen tussen 13:30-17:00 uur en zijn gratis toegankelijk voor muzikanten uit de Limburgse popsector.

Zondag 19 april 2020 |Tijd: 14.00 uur tot 17.00 uur | Locatie: online sessie
Zondag 17 mei 2020 | Tijd: 14.00 uur tot 17.00 uur | Locatie: Online sessie
Zondag 14 juni 2020 | Tijd: 14.00 uur tot 17.00 uur | Locatie: Online sessie
Zondag 20 september 2020 | Tijd: 14.00 uur tot 17.00 uur | Locatie: Poppodium Grenswerk, Venlo. Meld je hier aan!
Zondag 11 oktober 2020 | Tijd: 14.00 uur tot 17.00 uur | Locatie: online sessie. Meld je hier aan!
Zondag 22 november 2020 | Tijd: 14.00 uur tot 17.00 uur | Locatie: online sessie – Meld je hier aan!

Graag horen we ook jullie mening over de invulling van Music & Business in 2020! Wil jij meedenken over het programma, laat ons dan weten waar jij het over wilt hebben én wat je graag wilt leren tijdens Music & Business 2020 via deze link!

 

Sessie #1: Upgrade your gigs!

Op Zondag 19 April gaan we weer van start met de eerste sessie van “Music & Business”! Wegens de omstandigheden gaan we de eerste paar sessies online aanbieden! Dat betekent dus dat je gratis mee kunt doen vanaf je eigen woonkamer.  Tijdens de eerste masterclass in de vorm van een panel, wordt ingegaan op onderwerp:  ‘Upgrade your gigs!’ Er wordt gediscussieerd over vragen als:

– Hoe kom je aan optredens?
– Waar ga je zoeken voor optredens? Wie is je publiek?
– Hoe vind ik optredens buiten de provincie?
– Hoe maak ik mezelf aantrekkelijk voor bookers?
– Welke mogelijkheden zijn er om op te treden?
– Waar moet ik mij op focussen? Eigen optredens? Support acts?
– Moet ik kijken binnen Nederland? Wat zijn de mogelijkheden in Duitsland? Belgie? Europa?
– Zijn er mogelijkheden voor mij in deze tijd van social distancing om toch op te vallen?
– Hoe zorg je ervoor dat je opvalt?
– Wat wil een programmeur zien voordat hij jou/jullie boekt?
– hoe benader je een programmeur/venue? (mailen/bellen/langsgaan?)
– wanneer ga je zoeken voor optredens? (Timing)
– Wie zijn je collega’s, met wie kun je samen iets organiseren?

Dit panel staat o.l.v. Bas Barnasconi (Pinguin Radio, Bazzookas)

Panel:

  • Ruby van den brink ( Twist Agency)
  • Daniel Nagelkerke (Wolf Bookings)
  • Lisanne Middag (Crystal Stone Management)

Waarom meedoen?
Als muzikant, band dj of producer wil je je muziek het liefst met de wereld delen. Maas als je nog niet zo bekend bent met en/of in de popscene hoe pak je dit dan aan? Programmeurs van cafe’s, podia en festival ontvangen dagelijks talloze mails met aanbiedingen voor hun programmering. Hoe zorg je ervoor dat jij eruit springt of jezelf aantrekkelijker maakt, zodat jij in dat cafe, die zaal of op dat ene festival zult spelen? In deze masterclass leer je van de ervaringsdeskundigen zowel voor als achter de schermen wat je wél en niet moet doen in je zoektocht naar optredens.

Locatie en tijd
De workshop zal plaatsvinden op zondag 19 april van 14:00 uur tot 17:00 uur. Door de omstandigheden rondom het coronavirus hebben we besloten deze workshop online te geven.

Deelnemen
Deelname is niet meer mogelijk

Terugkijken

 

Sessie #2: Master je marketing!

Op Zondag 17 Mei vind de tweede sessie van “Music & Business” plaats. Update: Wegens een technische storing bij het platform ZOOM is de tweede sessie verplaats naar 24 mei.

Wegens de omstandigheden gaan we de eerste paar sessies online aanbieden! Dat betekent dus dat je gratis mee kunt doen vanaf je eigen woonkamer.  Tijdens de tweede masterclass, in de vorm van een panel, Wordt alles besproken binnen het onderwerp: ‘Master je marketing!’ er wordt gediscussieerd over vragen als:

  • Hoe zorg ik ervoor dat meer mensen mijn muziek horen? Hoe bereik ik die mensen?
  • Welke manieren zijn er allemaal om mijn zichtbaarheid te vergroten?
  • Welke sociale media zijn er en moet ik die allemaal hebben?
  • Wat moet ik posten? Hoe vaak? En wanneer dan ?
  • Hoe kan ik mijn online zichtbaarheid vergroten?
  • Zijn er ook offline marketing mogelijkheden?
  • Wat kan ik zelf als artiest allemaal doen op het gebied van marketing?
  • Hoe zorg ik er voor dat ik opval tussen alle andere content die er over de hele wereld is?

Panel
Dit panel staat o.l.v. Bas Barnasconi (The Bazzookas, Pinguin Radio)

  • Valérie Grootveld (TRIFECTA)
  • Loek hendrikx ( Tivoli Vredenburg)
  • Anna Nita (Lumière Cinema, Anna Nita)

Waarom meedoen?
Als muzikant, band dj of producer wil je je muziek het liefst met de wereld delen. Maar als je nog niet zo bekend bent met en/of in de popscene hoe pak je dit dan aan? Mensen worden dagelijks overspoeld met informatie via de sociale media. Deze masterclass leert je alles wat je moet weten over online presence. zodat jij je sociale media kanalen kunt optimaliseren en zult opvallen tussen alle info die er te zien is op facebook, instagram, twitter, youtube, etc.

Locatie en tijd
De workshop zal plaatsvinden op zondag 17 mei van 14:00 uur tot 17:00 uur. Door de omstandigheden rondom het coronavirus hebben we besloten deze workshop online te geven.

Deelnemen
Deelname is niet meer mogelijk

Terugkijken

 

Sessie #3: De muzikant als manager!

Op Zondag 14 Juni vind de derde sessie van “Music & Business” plaats.

Tijdens de tweede masterclass, in de vorm van een panel, Wordt alles besproken binnen het onderwerp: ‘De muzikant als manager!’ er wordt gediscussieerd over vragen als:

  • Wat doet een manager allemaal?
  • Wat moet je vooral ook allemaal zelf doen?
  • Wanneer is een manager voor een act interessant?
  • Welke afspraken maak je met een manager over taken en verdiensten?
  • Wat zijn de eigenschappen van een goede manager
  • Hoe kun je zelf je act managen? Hoe maak je een goede taakverdeling met je mede muzikanten?
  • Hoe kom je aan een manager? Wanneer ben ik interessant voor een manager?

Panel
Dit panel staat o.l.v. Rita Zipora (BAM!, Buma/Stemra, Rita Zipora)

  • Robbin Gielen (Indigo Atlas)
  • Sander Stijnen (The Hillbilly Moonshiners)
  • Gaetan van de Sande (TRIFECTA)

Waarom meedoen?

Als muzikant, band, dj of producer wil je je muziek het liefst met de wereld delen. Maar als je nog niet zo bekend bent met en/of in de popscene hoe pak je dit dan aan? Managers staan heel dicht bij de act en zijn betrokken bij alles wat er op artistiek, zakelijk en praktisch gebied gebeurt. Managers bestaan in alle maten en gewichten en hun rol kan op verschillende manieren ingevuld worden. Over het algemeen kan je stellen dat een manager ervoor instaat om voor de artiest een langetermijnvisie uit te werken en om de artiest vervolgens bij te staan bij elke stap op weg naar het gestelde doel. Dit panel richt zich op alles wat een manager doet én vooral ook op wat je zelf allemaal kunt en moet doen.

Locatie en tijd
De workshop zal plaatsvinden op zondag 14 juni van 14:00 uur tot 17:00 uur.

Deelnemen
Aanmelden kan tot uiterlijk vrijdag 12 Juni a.s. via deze link

Terugkijken

Sessie #4: Vergroot je fanbase!

Op Zondag 20 September vind de vierde sessie van “Music & Business” plaats. Tijdens deze masterclass in de vorm van een workshop, wordt er ingegaan op het onderwerp ‘Vergroot je fanbase’. deze masterclass zal op een ‘coronaproof’-wijze plaatsvinden in Poppodium Grenswerk, Venlo. Wegens de maatregelen zijn er voor deze sessie slechts 50 plekken beschikbaar!

Tijdens deze vierde masterclass, in de vorm van een panel, Wordt alles besproken binnen het onderwerp: ‘Vergroot je fanbase!’ er wordt gediscussieerd over vragen als:
Hoe vind ik mijn fans?
Waar vind ik mijn fans?
Hoe zorg ik ervoor dat er meer publiek naar mijn optredens komt kijken?
Hoe zorg ik ervoor dat ik opval tussen alle andere artiesten?
Hoe onderhoudt ik het contact met mijn bestaande fans?
Hoe kan ik mijn fanbase uitbreiden?
Hoe belangrijk zijn zaken als social-media en streamingsdiensten?

Dit panel staat o.l.v. Bas Barnasconi (The Bazzookas, Pinguin Radio)
Panel:

  • Mirjam Sieben (Onlightning, The Dirty Denims)
  • TBA

Waarom meedoen?
Als muzikant, band dj of producer wil je je muziek het liefst met de wereld delen. Maar als je nog niet zo bekend bent met en/of in de popscene hoe pak je dit dan aan? Deze masterclass leert je alles over het vinden van je fans tot aan het steeds verder uitbouwen van je fanbase. Door je act duidelijk te laten zien en een goede connectie met je publiek te maken kun je er voor zorgen dat jij opvalt tussen alle anderen. Tijdens deze masterclass leer je van de ervaringsdeskundigen zowel voor als achter de schermen wat je wél en niet moet doen in je zoektocht naar het vergroten van je fanbase.

Locatie en tijd
De sessie vindt plaats op zondag 20 September
Locatie: Poppodium Grenswerk, Venlo
Deuren open 13.30 uur. Aanvang: 14.00 uur. Einde: 16.00 uur.

Deelnemen
Aanmelden kan tot uiterlijk vrijdag 18 September a.s. via deze link

 

Let op: je schrijft je individueel in, niet als act. Dus kom je met vier personen van één act, vul dan alle vier het formulier in! Er zijn voor deze sessie slechts 50 plekken beschikbaar. Wees er snel bij, want op is op!

 

Sessie #5: Muziek en recht

Op Zondag 11 Oktober vind de vijfde sessie van “Music & Business” plaats.

Tijdens deze vijfde masterclass in samenwerking met Music Rights on Tour,  krijg je antwoord op al je vragen omtrent het onderwerp: Muziek & Recht.

Er wordt ingegaan op vragen zoals:

  • Moet de hele band zich aansluiten bij Buma/Stemra?
  • Krijg ik voor live optredens ook geld van Sena?
  • Wanneer is het handig om lid te worden van NORMA?
  • Wie ontvangen vergoedingen van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra, en wat moeten ze hiervoor doen?
  • Hoe zit het nu precies met het naburig recht, wie ontvangt vergoedingen van NORMA en Sena?

Waarom meedoen?
Auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra en Naburige Rechtenorganisaties Sena en NORMA lanceren gezamenlijk Music Rights on Tour. Met dit initiatief willen de drie organisaties misverstanden rondom muziek en recht wegnemen en verschillende doelgroepen voorlichten.

Voor veel muzikanten blijft muziek en recht een moeilijk op te lossen puzzel. Moet de hele band zich aansluiten bij Buma/Stemra? Krijg ik voor live optredens ook geld van Sena? En wanneer is het handig om lid te worden van NORMA? Om deze vragen voor eens en voor altijd te beantwoorden, slaan de Nederlandse rechtenorganisaties de handen ineen.

Locatie en tijd
De sessie vindt plaats op zondag 11 Oktober van 14:00 tot 17:00 uur.

Deze sessie zal online plaas vinden via Zoom.us. Dit programma is eenvoudig te downloaden via deze link: https://zoom.us/j/747144753?pwd=L1pHY1NKdTJmVnJGVkpSOWVyYzh2UT09

Maar je kunt ook inloggen via internet. Wanneer je je aanmeldt voor de workshop krijg je een mail met een Meeting ID en een wachtwoord. En als je deze invult in het programma, kun je deelnemen aan de workshop.

Deelnemen
Aanmelden kan tot uiterlijk vrijdag 9 Oktober a.s. via deze link:

https://docs.google.com/forms/d/17oPjqLBm5sFg0Pn5kL_LTnjd1nF0lgdMUVFXYaho_uY/edit
Let op: je schrijft je individueel in, niet als act. Dus kom je met vier personen van één act, vul dan alle vier het formulier in!

Over “Music & Business”
In deze 6-delige workshopserie vertellen diverse professionals uit de muziekindustrie hoe je serieus aan de weg kan timmeren met je muziek. De sessie zijn gratis toegankelijk voor alle popmuzikanten, jong en oud, uit de provincie Limburg.

Sessie #6: Hiphop Special

Op zondag 22 november vind de zesde en laatste sessie van “Music & Business” plaats.

Tijdens deze zesde masterclass, in vorm van een panel, kom je alles te weten over hoe je je als Hiphop artiest kunt profileren binnen de muziekindustrie. Deze masterclass zal wegens de aangescherpte maatregelen online plaatsvinden via Zoom!

Er wordt tijdens deze sessie gekeken naar Hiphop in de gehele breedte. Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Hoe profileer jij je op het podium?
  • Wat wil je vertellen met je muziek? Wat past bij jou als artiest?
  • Hoe zet je jezelf zo goed mogelijk neer in de markt?
  • Hoe regel je de vetste optredens?

Dit panel staat o.l.v. Thomas Waterreus (De Gelogeerde Aap)

Panel:

  • – Gaetan van de Sande (Head of label TRIFECTA)
  • – Jules Weijers (Manager van o.a. Diggy Dex, BlabberMouf)
  • – Joël Valentina (A&R Hiphop bij Warner Music NL)

Waarom meedoen?
Als muzikant, artiest of producer wil je je muziek het liefst met de wereld delen. Maar als je nog niet zo bekend met en/of in de hiphopscene hoe pak je dit dan aan? Wat voor stappen moet je als beginnend artiest zetten of wat zijn de vervolgstappen als je de eerste voet al aan grond gezet hebt. Waar moet je rekening mee houden in de hiphopscene en hoe vindt je de juiste personen om mee te samen te werken. Tijdens deze laatste Music & Business sessie van dit jaar gaat ons panel in op al jouw vragen, met als hoofdvraag; ‘hoe profileer jij je als hiphop artiest het beste binnen de industrie’, op het einde van de masterclass loop je met een zo compleet mogelijk beeld van de sector naar buiten en zit je hopelijk vol ideeën om mee aan de slag te gaan!

Locatie en tijd
Deze sessie vindt plaats op 22 november van 14:00 tot 17:00 uur en zal online plaatsvinden via Zoom.us. Dit programma is eenvoudig te downloaden via de volgende link:

https://us02web.zoom.us/j/84060277520?pwd=QWs0a3lIc1JaZG1oTXlZRmYzSEllUT09

Maar je kunt je ook inloggen via internet. Wanneer je je aanmeldt voor de workshop krijg je een email met verdere informatie, met onder andere het Meeting ID en een wachtwoord. Als je deze invult in het programma, kun je eenvoudig deelnemen aan deze masterclass.

Deelnemen
Aanmelden kan tot uiterlijk vrijdag 20 november a.s. via deze link https://forms.gle/7DpTMdgn5uH4auoa9

Let op: je schrijft je individueel in, niet als act. Dus kom je met vier personen van één act, vul dan alle vier het formulier in!

Er zijn voor deze sessie slechts 30 plekken beschikbaar. Wees er snel bij, want op is op!

Over “Music & Business”

In deze 6-delige workshopserie vertellen diverse professionals uit de muziekindustrie hoe je serieus aan de weg kan timmeren met je muziek. De sessie zijn gratis toegankelijk voor alle muzikanten, jong en oud, uit de provincie Limburg.

 

 

 

Contact

Contactpersoon:Jesse Deledda
Organisatie:Pop in Limburg
Telefoonnummer:+31(0)46202 1360
Categorie: Educatie Provinciaal Talentontwikkeling
Looptijd:april - november 2020
Gerelateerde artikelen met Music & Business

Terug naar projecten

Wil je meer weten over onze projecten? Of heb je andere vragen?

Neem contact met ons op

Cookies & privacy

Wijzig je instellingen of bekijk ons privacy statement

Privacy policy | Sluit
Cookies instellen