Projecten

Music & Business

Educatie | Provinciaal | Talentontwikkeling |

In 2021 biedt Pop in Limburg weer de gratis zesdelige workshopserie aan voor muzikanten (bands, singer-songwriters, dj’s, producers en rappers) uit de Limburgse popsector. Gedurende het jaar worden er zes workshops georganiseerd door de hele provincie op diverse locaties. Elke workshop heeft een eigen thema en per workshop worden er minimaal drie professionals voor in het panel uitgenodigd uit de Nederlandse en/ of Belgische muziekindustrie.

Het begint natuurlijk allemaal met het maken van goede muziek. En dan, what’s next ? Voor wie maak je je muziek? Wie is je publiek? Hoe kom je aan optredens? Hoe vind je een goede producer en hoe bereid je je voor op een studiodag? Wat wil je bereiken met je muziek, wat is je doel? Hoe vind je de juiste partijen die bij je passen? Wil je met muziek je geld verdienen of zie je het meer als hobby? Hoe profileer je jouw act? Heb je een manager of regel je je zaken zelf?

Deze vragen en meer worden behandeld in een zesdelige serie sessies, waarin professionals uit de Nederlandse popsector hun ervaringen en kennis met jullie delen. Naast het opdoen van nieuwe kennis en ervaring ziet Pop in Limburg deze workshops als een perfecte gelegenheid om je netwerk uit te breiden en om kennis te maken en/ of bij te kletsen met collega-muzikanten uit de popsector. De data van de aankomende sessies worden zo snel mogelijk bekendgemaakt!

Denk mee!
Graag horen we ook jullie mening over de invulling van Music & Business in 2021! Wil jij meedenken over het programma, laat ons dan weten waar jij het over wilt hebben én wat je graag wilt leren tijdens Music & Business 2021 via deze link!

Sessie 2021!
In deze 6-delige workshopserie vertellen diverse professionals uit de muziekindustrie hoe je serieus aan de weg kan timmeren met je muziek. De sessies zijn gratis toegankelijk voor alle popmuzikanten, jong en oud, uit de provincie Limburg. Alle sessies starten om 14.00 uur tot ongeveer 17.00 uur.

Sessie #6:  Meet your scene!  Zondag 21 november- Theater de Huiskamer – Weert

Aanmelden? Klik dan hier!

Meer informatie over inhoud en panelleden vindt je hieronder!

Kijk

Music & Business #6: Meet Your Scene!

Sessie #6 Meet your scene! 

We zijn alweer aangekomen bij de laatste Music & Business van 2021. En deze keer mag jij aan de slag! Op zondag 21 november 2021 bevinden we ons in Theater de Huiskamer, te Weert.
Deze sessie wordt een muzikantendag die enerzijds bestaat uit een markt waarbij je terecht kunt voor de onderwerpen zoals: Riders, Spotify, Social media en planning.
Anderzijds kun je terecht voor werksessies (demohearings en brainstormen) bij verschillende managers, bookers, producers en artiesten.
Kortom: Lekker werken aan jouw act!

Panelleden:

de aanwezigen worden zo snel mogelijk bekend gemaakt.

Locatie en tijd
De sessie vindt plaats op zondag 21 november van 14:00 tot 17:00 uur in Theater de Huiskamer te Weert.

Deelnemen
Aanmelden kan tot uiterlijk vrijdag 19 november a.s. via deze link: https://forms.gle/hqDTe92NrryBuWPC7. 

Let op: je schrijft je individueel in, niet als act. Dus kom je met vier personen van één act, vul dan alle vier het formulier in!

Let op: na de persconferentie van 14 september is het verplicht om bij theaters een Corona toegangsbewijs mee te nemen. Dit kan een vaccinatie -, test- of herstelbewijs zijn. Het beste is om deze als QR code aan ons te tonen via de CoronaCheck App. Vergeet deze dus niet mee te nemen!

Music & Business sessie 2021

Sessie #1 Haal het meeste uit je streams! 

Op zondag 11 april 2021 vond de eerste sessie van “Music & Business” 2021 plaats! In het nieuwe jaar beginnen we direct met een toffe masterclass, in de vorm van een panel, waarin je alles komt te weten over Spotify, streams en playlists. Deze masterclass zal wegens de geldende maatregelen online plaatsvinden via Zoom!

Panel
Dit panel staat o.l.v. Bas Barnasconi

  • Stan Steeghs
  • Sem Janssen

Terugkijken

Sessie #2 Het belang van een plan! 

Op zondag 18 april vond de tweede sessie van “Music & Business”  plaats in 2021! Je wilt nieuwe muziek uitbrengen, maar wanneer is hiervoor het meest geschikte moment en ga ik daarna direct op tour? In deze masterclass kom je alles te weten over het plannen van je loopbaan als artiest. Deze masterclass zal wegens de geldende maatregelen online plaatsvinden via Zoom!

Panel
Dit panel staat o.l.v. Bas Barnasconi

  • Ties Teurlings
    4 jaar eigenaar van STORY Management. Op het moment manager van artiesten MARF, Avalan & Flemmin.
  • Jelle Schotanus
    Artistmanager bij LaLaLaManagement waar hij o.a. het management van De Staat ondersteunt.
  • Jeanne van Rouwendaal
    Gitarist en zangeres in de band WIES, winnaars van de Amsterdamse Popprijs 2018 én de Grote Prijs van Nederland 2019.

Terugkijken

Sessie #3 Is het tijd voor een manager?

Op zondag 16 mei vond alweer de derde sessie van “Music & Business” plaats in 2021! deze masterclass zal je wegwijs maken over alles rondom management. Wordt het al tijd om met een manager te gaan praten of kun je beter zo lang mogelijk op de ‘do it yourself’ manier blijven werken.

Panel

  • Carlijne Schreijer
    eigenares DITE Management.
  • Jitse Bakker
    International Bookings & Artist management bij David Lewis Productions
  • Ruud Peeters
    Freelance manager

Terugkijken

Music & Business sessies 2020

Sessie #1: Upgrade your gigs!

Op Zondag 19 April gingen we weer van start met de eerste sessie van “Music & Business”! Wegens de omstandigheden hebben we de eerste paar sessies online aangeboden! Dat betekende dus dat je gratis mee kon doen vanaf je eigen woonkamer.  Tijdens de eerste masterclass in de vorm van een panel, werd ingegaan op het onderwerp:  ‘Upgrade your gigs!’ Er werd gediscussieerd over vragen als:

– Hoe kom je aan optredens?
– Waar ga je zoeken voor optredens? Wie is je publiek?
– Hoe vind ik optredens buiten de provincie?
– Hoe maak ik mezelf aantrekkelijk voor bookers?
– Welke mogelijkheden zijn er om op te treden?
– Waar moet ik mij op focussen? Eigen optredens? Support acts?
– Moet ik kijken binnen Nederland? Wat zijn de mogelijkheden in Duitsland? Belgie? Europa?
– Zijn er mogelijkheden voor mij in deze tijd van social distancing om toch op te vallen?
– Hoe zorg je ervoor dat je opvalt?
– Wat wil een programmeur zien voordat hij jou/jullie boekt?
– hoe benader je een programmeur/venue? (mailen/bellen/langsgaan?)
– wanneer ga je zoeken voor optredens? (Timing)
– Wie zijn je collega’s, met wie kun je samen iets organiseren?

Dit panel staat o.l.v. Bas Barnasconi (Pinguin Radio, Bazzookas)

Panel:

  • Ruby van den brink ( Twist Agency)
  • Daniel Nagelkerke (Wolf Bookings)
  • Lisanne Middag (Crystal Stone Management)

Terugkijken

Sessie #2: Master je marketing!

Op zondag 17 Mei vond de tweede sessie van “Music & Business” plaats. Update: Wegens een technische storing bij het platform ZOOM was de tweede sessie verplaatst naar 24 mei.

Wegens de omstandigheden gingen we de eerste paar sessies online aanbieden! Dat betekende dus dat je gratis mee kon doen vanaf je eigen woonkamer.  Tijdens de tweede masterclass, in de vorm van een panel, werd alles besproken binnen het onderwerp: ‘Master je marketing!’ er werd gediscussieerd over vragen als:

  • Hoe zorg ik ervoor dat meer mensen mijn muziek horen? Hoe bereik ik die mensen?
  • Welke manieren zijn er allemaal om mijn zichtbaarheid te vergroten?
  • Welke sociale media zijn er en moet ik die allemaal hebben?
  • Wat moet ik posten? Hoe vaak? En wanneer dan ?
  • Hoe kan ik mijn online zichtbaarheid vergroten?
  • Zijn er ook offline marketing mogelijkheden?
  • Wat kan ik zelf als artiest allemaal doen op het gebied van marketing?
  • Hoe zorg ik er voor dat ik opval tussen alle andere content die er over de hele wereld is?

Panel
Dit panel staat o.l.v. Bas Barnasconi (The Bazzookas, Pinguin Radio)

  • Valérie Grootveld (TRIFECTA)
  • Loek hendrikx ( Tivoli Vredenburg)
  • Anna Nita (Lumière Cinema, Anna Nita)

Terugkijken

Sessie #3: De muzikant als manager!

Op Zondag 14 Juni vond de derde sessie van “Music & Business” plaats.

Tijdens de tweede masterclass, in de vorm van een panel, werd alles besproken binnen het onderwerp: ‘De muzikant als manager!’ Er werd gediscussieerd over vragen als:

  • Wat doet een manager allemaal?
  • Wat moet je vooral ook allemaal zelf doen?
  • Wanneer is een manager voor een act interessant?
  • Welke afspraken maak je met een manager over taken en verdiensten?
  • Wat zijn de eigenschappen van een goede manager
  • Hoe kun je zelf je act managen? Hoe maak je een goede taakverdeling met je mede muzikanten?
  • Hoe kom je aan een manager? Wanneer ben ik interessant voor een manager?

Panel
Dit panel staat o.l.v. Rita Zipora (BAM!, Buma/Stemra, Rita Zipora)

  • Robbin Gielen (Indigo Atlas)
  • Sander Stijnen (The Hillbilly Moonshiners)
  • Gaetan van de Sande (TRIFECTA)

Terugkijken

Sessie #4: Vergroot je fanbase!

Op Zondag 20 September vond de vierde sessie van “Music & Business” plaats. Tijdens deze masterclass in de vorm van een workshop, werd er ingegaan op het onderwerp ‘Vergroot je fanbase’. Deze masterclass vond op een ‘coronaproof’-wijze plaats in Poppodium Grenswerk, Venlo.

Tijdens deze vierde masterclass, in de vorm van een panel, werd alles besproken binnen het onderwerp: ‘Vergroot je fanbase!’ er werd gediscussieerd over vragen als:

Hoe vind ik mijn fans?
Waar vind ik mijn fans?
Hoe zorg ik ervoor dat er meer publiek naar mijn optredens komt kijken?
Hoe zorg ik ervoor dat ik opval tussen alle andere artiesten?
Hoe onderhoudt ik het contact met mijn bestaande fans?
Hoe kan ik mijn fanbase uitbreiden?
Hoe belangrijk zijn zaken als social-media en streamingsdiensten?

Dit panel staat o.l.v. Bas Barnasconi (The Bazzookas, Pinguin Radio)
Panel:

  • Mirjam Sieben (Onlightning, The Dirty Denims)
  • TBA

Terugkijken
Is helaas niet mogelijk omdat deze sessie live heeft plaatsgevonden in Poppodium Grenswerk.

Sessie #5: Muziek en recht

Op Zondag 11 Oktober vond de vijfde sessie van “Music & Business” plaats.

Tijdens deze vijfde masterclass in samenwerking met Music Rights on Tour,  kreeg je antwoord op al jouw vragen omtrent het onderwerp: Muziek & Recht.

Er werd ingegaan op vragen zoals:

  • Moet de hele band zich aansluiten bij Buma/Stemra?
  • Krijg ik voor live optredens ook geld van Sena?
  • Wanneer is het handig om lid te worden van NORMA?
  • Wie ontvangen vergoedingen van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra, en wat moeten ze hiervoor doen?
  • Hoe zit het nu precies met het naburig recht, wie ontvangt vergoedingen van NORMA en Sena?

Terugkijken

Sessie #6: Hiphop Special

Op zondag 22 november vond de zesde en laatste sessie van “Music & Business” plaats.

Tijdens deze zesde masterclass, in vorm van een panel, kwam je alles te weten over hoe jij jou als Hiphop artiest kunt profileren binnen de muziekindustrie. Deze masterclass vond wegens de aangescherpte maatregelen plaats online via Zoom!

Er werd tijdens deze sessie gekeken naar Hiphop in de gehele breedte. Onderwerpen die aan bod zijn gekomen:

  • Hoe profileer jij je op het podium?
  • Wat wil je vertellen met je muziek? Wat past bij jou als artiest?
  • Hoe zet je jezelf zo goed mogelijk neer in de markt?
  • Hoe regel je de vetste optredens?

Dit panel staat o.l.v. Thomas Waterreus (De Gelogeerde Aap)

Panel:

  • – Gaetan van de Sande (Head of label TRIFECTA)
  • – Jules Weijers (Manager van o.a. Diggy Dex, BlabberMouf)
  • – Joël Valentina (A&R Hiphop bij Warner Music NL)

Terugkijken

Contact

Contactpersoon:Jesse Deledda
Organisatie:Pop in Limburg
Telefoonnummer:+31(0)46202 1360
Categorie: Educatie Provinciaal Talentontwikkeling
Looptijd:april - november 2021
Gerelateerde artikelen met Music & Business

Terug naar projecten

Wil je meer weten over onze projecten? Of heb je andere vragen?

Neem contact met ons op