Nieuws

Polymoon wil artiesten waardering voor hun werk bieden

In het voorbije jaar hebben producer en studio-eigenaar Wouter Budé en muziekmarketeer Christiaan Nijburg de handen ineengeslagen met de oprichting van het nieuwe productiebedrijf Polymoon. De heren praten Pop In Limburg bij over hun recente werkzaamheden en hun toekomstplannen. “Het is een goede stap dat er ook een ontmoetingsplek komt in Utrecht”, vertelt Nijburg.

Je verwacht het misschien niet, maar tussen Roermond en Echt ligt een van de grootste muziekproductiebedrijven van zuidelijk Nederland. In het dorp Maasbracht, direct naast het Julianakanaal, is namelijk de Moon Music Studio van Wouter Budé gehuisvest. In de afgelopen viertien jaar heeft Budé bij talloze artiesten achter de knoppen (en de drumkit) gezeten, waaronder HAEVN, Stevie Ann, Orgel Vreten, Birth Of Joy en Gé Reijnders. In zijn studio zijn producers als Pieter Kloos, Olaf Skoreng en Ingo Jetten werkzaam. Met het project 27 Tapes nam Budé sessies op met Blaudzun, Awkward I, Tangarine en andere artiesten van platenlabels als Excelsior, PIAS en V2. “In mijn tijd bij V2 ontmoette ik Wouter”, vertelt Nijburg. “Hij startte toen met het 27 Tapes-sessieplatform. Daardoor kwam ik terecht in Maasbracht en maakte ik kennis met de kwaliteit van zijn studio, de snelheid waarmee hij producties maakt en zijn manier van werken.” Daar werden de eerste zaadjes geplant voor een latere samenwerking.

Het beste van twee werelden
“Als je vanuit een concept denkt en daarbij de juiste artiesten verzamelt, kan je met een goede strategie best wel succesvol zijn”, stelt Budé. “In de afgelopen vijf jaar heb ik steeds meer muziek gemaakt gericht op de streamingmarkt. Vorig jaar raakte ik met Christiaan in gesprek en kwamen we erachter dat we zoveel meer kunnen doen. De muziekwereld is heel erg gedemocratiseerd. Je kunt toegepaste marketing inzetten om dingen in de markt zetten. Christiaan heeft een groot netwerk, terwijl ik heel erg bezig ben met de contentkant. Als je die twee werelden bij elkaar zet, kun je alles maken wat je wil. We zijn best wel snel een roster gaan opbouwen, met artiesten uit zowel België als Nederland, maar ook projecten die we zelf initiëren met topmuzikanten. Met die manier van denken kunnen wij zelf projecten opzetten en faciliteren voor bands en artiesten. Toen we daarover gingen brainstormen, dachten we: ‘We kunnen ontzettend veel samen doen.’” Met die gedachte was Polymoon geboren.

Groot team met expertise
“We hebben best een groot team om ons heen verzameld, bestaande uit 35 mensen die één tot vijf dagen per week voor ons werkzaam zijn”, vervolgt Budé. “Niet alleen muzikanten, maar ook vormgevers, animators, fotografen en filmmakers. Als een project in een niche vlam vat, kunnen we snel schakelen en kunnen dan bijvoorbeeld parallel aan drie singles drie akoestische sessies opnemen om de singles te ondersteunen. Omdat we expertise hebben qua productie en de vertaling kunnen maken door marketing, creëren we echt toegevoegde waarde voor artiesten. We denken niet: ‘Wat kunnen wij verdienen aan een artiest?’ Maar: ‘Hoe laten we artiesten geld verdienen aan hun eigen product?’” Daarvoor is Nijburg als marketeer de aangewezen man. “We zijn er om in de breedste zin services voor artiesten te verlenen. We hebben onze eigen stijl en expertise, maar in principe is alles streaming-first. Ik heb altijd streamingpromotie gedaan. Dat heeft ook raakvlakken met het optimaliseren en het activeren van kanalen en strategische keuzes.”

Hub in Utrecht
Inmiddels weten artiesten van heinde en verre de studio van Polymoon in Maasbracht te vinden. Zo werkt Polymoon nauw samen met de Vlaamse singer-songwriter Rosa Butsi, rapper Tayyib Ali uit Philadelphia, de uit Los Angeles afkomstige liedjesschrijver Gregory Ackerman en de Zuid-Hollandse pianist Challem. “Ik heb veel studio’s gezien en ik kan volmondig zeggen dat ik de studio van Wouter één van de beste van Nederland vind”, zegt Nijburg stellig. “Uiteindelijk kiezen bands voor kwaliteit, of dat nou in Maasbracht is of in Groningen, waar ik vandaan kom. Ik denk dat dat niet ontzettend veel uitmaakt,” Niettemin krijgt Polymoon een ontmoetingsplek in Utrecht, waar er met Ivo Schot een studio is opgezet. “Dat er een centraal punt komt, is goed voor Polymoon. Dat is een aanvulling op onze samenwerking. Ik ben vooral verantwoordelijk voor de labelzijde en de promotie en dan is het makkelijk als je dichterbij Hilversum en Amsterdam zit. Dat vult elkaar aan.” Budé: “Zie het meer als een soort hub. Sommige bands doen een langere productie bij ons en dan zou je in Utrecht de zang kunnen opnemen of een plaat mixen als die band uit de Randstad komt.”

Ogen gericht op België
Het is vooral praktisch om een tweede locatie in de Randstad te hebben, zegt Budé. “In de studio werken een zestal engineers, waarvan er twee uit de Randstad komen, dus die doen het mixwerk dan daar. Die locatie is niet te vergelijken met de studio in het zuiden. Hier, in Maasbracht, hebben we bijna 360 m² vloeroppervlak en in Utrecht 50 m². Het grote voordeel van hier een studio opbouwen, is dat je een soort van underdogpositie hebt. Je gaat verder weg zitten en de kosten zijn lager. Als je dit in de Randstad wil neerzetten, is dat onbetaalbaar. Dat kunnen bands ook niet betalen. Tachtig tot negentig procent van de producties die we maken, brengen we zelf uit.” Volgens Nijburg is de locatie in Maasbracht ideaal voor Belgische artiesten. “Uiteindelijk maakt het niet uit waar een artiest vandaan komt, maar je creëert een soort van web. Je ziet dat we de afgelopen maanden enkele fijne samenwerkingen hebben opgebouwd met Belgische artiesten, dus strategisch gezien is het wel handig om in het zuiden te zitten.”

Streaming staat voorop
Nijburg denkt dat Polymoon interessant is voor Belgische artiesten, niet alleen vanwege de nabijheid, maar ook omdat er nog niet zoveel bedrijven zijn die het proces van productie tot exploitatie uitvoeren bij onze zuiderburen. “Ik denk zeker dat onze propositie aanvullend is op de gevestigde markt in België”, vertelt hij naar aanleiding van zijn ervaring met artiestenpromotie aan weerszijden van de grens. De filosofie van Polymoon is om online een sterk merk te bouwen en daarna pas de traditionele media in te zetten. Ondanks alle landelijke en internationale artiesten die bij Polymoon aankloppen, staat de deur ook nog altijd wijd open voor talent uit de regio, aldus Budé. “We werken veel met Limburgs talent. Niet omdat ze Limburgs zijn, maar omdat het goede muzikanten zijn. Het is niet zo dat ik op zoek ben naar het nieuwe Maasbrachtse talent, maar als ze er zijn, zijn ze zeker welkom.”

Toegevoegde waarde
Polymoon haakt met zijn filosofie volledig in op de huidige muziekconsumptie. “De veranderingen die de muziekindustrie de afgelopen vijf jaar heeft ondergaan, zijn heel goed”, oordeelt Budé. “Wij bieden handvaten voor makers in die democratiseringsslag. Ons doel is om ervoor te zorgen dat de muzikanten op een goede, integere manier financiële waardering krijgen. Polymoon moet dat regelen. Dat kunnen we ook echt; dat is onze kracht. De snelheid in producties, marketing en een groot netwerk voegen waarde toe voor de muzikanten.” Nijburg verwacht dat Polymoon het komende jaar flinke stappen zal zetten. “De commitment die wij met artiesten aangaan, kun je in bulletpoints definiëren en heel concreet maken, maar ik denk ook dat het erom gaat wat er in de periferie van al die werkzaamheden nog meer ligt en dat we daarin meedenken. Als we een jaar verder zijn, hoop ik dat die toegevoegde waarde bij projecten beduidend zichtbaar is.”

Terug naar het overzicht

Heb jij ook iets nieuws te melden?

Plaats je nieuwsbericht