Nieuws

OP WELKE ANDERE MANIEREN KAN IK GELD VERDIENEN MET MUZIEK?

Wanneer je muzikant bent, wil je niks liever dan uitverkochte concerten geven en in de opnamestudio aan nieuwe nummers werken. Echter, fulltime muzikant zijn is in Nederland slechts voor een enkeling weggelegd. Toch kun je je talent ook op andere manieren inzetten dan alleen op de bühne.

12 oktober 2021, Pierre Oitmann

De succesverhalen van artiesten die ‘zomaar’ ontdekt worden, zijn vaak te mooi om waar te zijn. Voordat je de doorbraak nabij bent, is het meestal lang ploeteren met de nodige ups en downs. En als je eenmaal dat punt hebt bereikt, begint het harde werk pas écht. Toch kun je in Nederland prima beroepsmuzikant zijn en daar je brood mee verdienen. Je staat dan misschien niet avond aan avond in een tot de nok toe gevulde poptempel, maar je kunt je creativiteit, kennis, netwerk en vakmanschap ook op andere manieren inzetten. We laten vier succesvolle Limburgse muzikanten aan het woord die, naast optredens, hun passie voor muziek in andere werkvelden laten gelden: Niek Nellen van Afterpartees, Thijs Schrijnemakers van Orgel Vreten, Mirjam Sieben van The Dirty Denims en Leroy Huis van Geoff Wyld.

“Het is best wel naïef om te denken dat je helemaal van muziek kan leven”, vertelt Niek Nellen, frontman van Afterpartees, terwijl hij op weg is naar een optreden. “Zeker wanneer je met een vijfkoppige band bent en alles moet delen.” Met Afterpartees trad Nellen in 2014 op Pinkpop op. Daarna was de band nog te zien op festivals als Lowlands, Zwarte Cross, Best Kept Secret en Paaspop. “Het neemt niet weg dat mensen het niet moeten doen, maar als je financiële zekerheid er niet van afhangt, kun je er wat vrijer mee omgaan. Als je je huur ervan moet betalen, ga je heel anders naar je band kijken. Alles wat wij met Afterpartees verdienen, stoppen we terug in de band. Het voelt dan bijna als vakantie wanneer je een plaat gaat opnemen.” Zo werkt de band momenteel aan het album Family Names, dat op 11 februari moet verschijnen.

Foto door: Anne Lucassen

Projectmatige benadering

“Ik omschrijf mezelf als een lesgevende popmuzikant”, zegt Thijs Schrijnemakers, die docent is op de Rockademie in Tilburg. “Mijn missie is om anderen verder te helpen. Dat zie ik niet als concessie, maar het is echt omdat ik dat heel graag doe.” De toetsenist stond tweemaal in de hitparades genoteerd als lid van de groep Stereo, geformeerd in het tv-programma Rocknation, en de laatste tien jaar is hij actief met Orgel Vreten. Tussen de bedrijven door werkt hij nog aan diverse andere projecten. “Ik heb het nooit als een vangnet gezien, want voor mij is het allemaal even belangrijk”, benadrukt hij. “Ik probeer het meer projectmatig te benaderen. Ik heb een keer een theatertour opgezet. Optreden is natuurlijk hartstikke leuk, maar het organiseren is tachtig procent van je tijd en dat is even leuk. Op het moment dat je alleen iets doet omdat je er geld mee verdient, doe je dat niet vanuit vanuit een intrinsieke motivatie. Voor mij moet er een duidelijke correlatie zijn.”

Voor Leroy Huis bleek er eveneens een hele duidelijke correlatie te bestaan tussen zijn passie voor muziek en zijn huidige werk. “De jongensdroom om voor veel publiek te spelen zat er wel in, maar het conservatorium was nog te onzeker, dus toen heb ik de keuze gemaakt voor muziektherapie”, laat de zanger van Geoff Wyld weten. In september bracht de band de EP Daydreamer uit, maar dagdromen is er voor de muzikant zeker niet bij. “Ik werk in een zorginstelling voor ouderen. Daar werk ik met mensen met dementie en onbegrepen gedrag.” Het is ‘min of meer’ op zijn pad gekomen, zegt hij zelf. “Hiervoor heb ik mbo elektronica gestudeerd. Via-via raakte ik met iemand in gesprek over muziektherapie. Van het één kwam het ander. Ik heb een dag meegelopen in een instelling  voor gehandicaptenzorg in Landgraaf en daar werken ze met muziektherapeuten. Toen ik daar was, ben ik overgehaald om dat ook te gaan doen.”

Alles uitproberen

Er is niks mis mee om gaandeweg dingen te ontdekken als je niet precies weet wat je wil, beaamt Schrijnemakers. “Dat heb ik geleerd toen ik zelf nog studeerde. Toen werd gezegd: ‘Als je in de muziekbranche werkt, ben je een duizendpoot die alles uitprobeert.’ Dat kan heel specialistisch zijn, maar het heeft mij altijd aangesproken om in de hele popsector van alles te doen. Dat heeft me altijd veel gebracht, waaronder nieuwe contacten en uitdagingen. De gedachte ‘even kijken of dit lukt’ staat wel centraal.” Nellen herkent zich daarin. “Ik denk dat ik, zoals heel veel mensen, niet wist wat ik wilde doen. Ik wilde eigenlijk filmregisseur worden, maar toen kwam ik erachter dat het veel werk was en je er veel geld voor nodig hebt. Ik heb mijn studie afgemaakt en ik vond de stageplaats bij festival Incubate superleuk, dus zo ben ik erin gerold.” Nu doet hij de marketing voor het festival Into The Great Wide Open.

Foto door: Willem Wouterse

Mirjam Sieben is al sinds 2006 de frontvrouw van hardrockband The Dirty Denims en doet daarnaast de pr voor het Eindhovense podium POPEI. Onder de naam onlightning.nl leert ze muzikanten om aan hun online presence te werken. Daarvoor heeft ze het programma F.I.R.E. opgezet. “Ik ben erachter gekomen dat online marketing superfijn is, omdat je precies de mensen kunt aanspreken die jouw muziek tof vinden”, vertelt ze enthousiast. “Ik vind dat startende muzikanten vaak met dingen bezig zijn die niet zoveel zoden aan de dijk zetten voor de fase waar ze in zitten, zoals het inzetten van perspromotors en pluggers. Maar als ik met een hardrockliedje een plugger ga benaderen, kom ik helemaal niet op de radio.” Daarnaast geeft ze een paar keer per jaar offline masterclasses. “Online marketing is best wel sexy, maar het klinkt misschien niet zo. Tot je eenmaal weet hoe het moet en je de resultaten ziet.”

Inspiratie door corona

Zeker tijdens de coronapandemie werden veel muzikanten op de proef gesteld. Diverse mensen die in de muziekindustrie werkzaam waren hebben het werkveld zelfs verlaten, hebben zich laten omscholen of zijn teruggegaan naar datgene waarvoor ze gestudeerd hebben. “Het was een rare tijd waarin iedereen gedwongen werd alles tegen het licht te houden”, aldus Schrijnemakers. “Als er niks meer binnenkomt met live spelen, wat ik ook heb gehad, moet je wel wat gaan doen. Dat is een gezonde gedachte. Niet te lang achterover zitten; even je wonden likken en dóór.” Het leverde hem zelfs inspiratie op. “Ik heb twee platen kunnen opnemen voor mijn overleden ouders. Daar ben ik heel trots op, maar ik moet ze nog uitbrengen. En ik ben met een groot internationaal project bezig.”

De toetsenist verwacht dat veel muzikanten weer zullen opveren na het coronajaar. “We moeten het onszelf gunnen om soms eens flink omgeduwd te worden en ik heb niet de illusie dat degenen die nu omgeduwd zijn dat permanent zijn.” Het ging Sieben in 2020 juist voor de wind. “2020 was best wel een goed jaar”, zegt de zangeres annex gitariste over haar marketingactiviteiten. “Mensen zaten heel veel thuis natuurlijk en dachten: ‘Ik ga nu een investering doen waar ik normaal geen tijd voor heb.’ In 2021 merk ik dat muzikanten het lastiger vinden om ergens in te investeren. Dat snap ik wel, want het duurt nu al zolang, maar nú is het moment. Ik merk dat bands toch de keuze maken voor fancy opnames en cd’s die dan weer in dozen in de hoek blijven staan, omdat ze weer eens niet hebben gekozen om de marketing aan te pakken. Omdat ze dat dus minder sexy vinden.”

Kans creëren

Foto door: Anne Lucassen

 Een gewone baan naast je muzikantenleven kan prima, erkent Nellen. “We hebben altijd tegen elkaar gezegd: ‘Laten we ook maar gewoon gaan werken’, want het is wel fijn om niet alle ballen op wereldbekendheid te zetten.” Volgens Sieben kun je desondanks kansen creëren. “Wat je het belangrijkste vindt en waar de meeste inkomsten uit komen is niet per se altijd hetzelfde. De band is een van de belangrijkste dingen in mijn leven. We bestaan niet voor niks vijftien jaar. Maar we moeten alles door vieren delen en dat was de laatste tijd ook wel wat minder. Ik heb laatst uitgerekend dat we in 2020 zo’n 41 procent meer inkomsten hebben binnengekregen door fans. We hebben in juli 2020 een album uitgebracht en daar hebben we best wel veel van verkocht en vrijwel allemaal online. We zijn in september ook met memberships gestart met exclusieve content. Er zijn toch aardig wat mensen die ons € 12,- per maand betalen om dat te kunnen zien.”

 

Je kunt als muzikant inspiratie vinden in je dagelijkse werkzaamheden, zoals Leroy Huis. “Ik help mensen in de laatste fase van dementie; die liggen op hun sterfbed. Dat heeft me inspiratie gegeven voor nieuwe muziek. Ik hoop dat er ooit een plaat van uitkomt.” Wie er wel op gebrand is om een wereldberoemde muzikant te worden, moet voldoende doorzettingsvermogen hebben en weten wat haalbaar is. “Het is goed om iets te doen waar je passie voor hebt, maar soms moet je wel een klein beetje realistisch zijn”, stelt Nellen. Jezelf blijven motiveren is daarbij belangrijk. “Ik heb de tactiek bedacht dat als je een idee hebt je dat met een paar mensen deelt”, oppert Schrijnemakers. “Dan moet ik het ook van mezelf doen, want je wil waarmaken wat je hebt bedacht.” Mocht je carrière uiteindelijk maar van korte duur zijn, is dat niet erg, vindt Sieben. “Als je vijf jaar gerockt hebt met je bandje is het echt geen falen als je daarna weer iets anders gaat doen met je leven.”

Gerelateerde artikelen met OP WELKE ANDERE MANIEREN KAN IK GELD VERDIENEN MET MUZIEK?

Terug naar het overzicht

Heb jij ook iets nieuws te melden?

Plaats je nieuwsbericht