De 27-jarige Jop Ostendorf uit Sittard is door Buma Cultuur uitgeroepen tot Muziekdocent van het Jaar 2023. De Limburgse leraar is pas sinds drie jaar werkzaam op de Trevianum Scholengroep, waar hij zelf ook heeft gezeten als puber. “Ik vind de intrinsieke motivatie van een leerling heel belangrijk”, vertelt hij over zijn methode van lesgeven.
Uit handen van de succesvolle zangeres Meau kreeg Jop Ostendorf afgelopen week de onderscheiding van Muziekdocent van het Jaar 2023 uitgereikt, tijdens een speciale awardceremonie op het Katholieke Scholengemeenschap in Hoofddorp (KSH). Daarmee is Jop de opvolger van Tineke van Dijk uit Veenendaal, die de prijs vorig jaar in de wacht sleepte en dit jaar in de vakjury zat, naast onder anderen zangeres Lakshmi en Frank Helmink van Buma Cultuur. Bovendien ontving de winnaar een waardechick van 500 euro. “Er zijn zoveel mensen die dit werk heel goed doen, dus ik voel me heel erg vereerd dat ik überhaupt was genomineerd”, reageert Jop enthousiast. “Om dan ook nog eens te horen dat je dan, tussen haakjes, de beste bent, dat is gewoon een enorme eer en een leuke opsteker vooral.”
Leerling centraal
Meerdere Limburgse profmuzikanten hebben in het verleden op het Trevianum les gehad en zijn van daaruit muziekopleidingen gaan doen. Jop ziet bij zijn huidige leerlingen veel talent. Hij probeert ze dan ook zoveel mogelijk te motiveren. “Ik vind het belangrijk dat de leerling centraal staat, omdat muziek voor iedereen wel iets betekent. Ook als je geen instrument speelt, je kunt altijd wel op de een of andere manier leerlingen triggeren om aan de slag te gaan met muziek.” Naast het lesgeven, is Jop druk bezig om de muziekeducatie op het Trevianum verder vorm te geven. “Ik ben nu voor de brugklas en voor het tweede jaar een methode aan het schrijven. Daarnaast hebben zijn we ook een musical aan het organiseren voor volgend jaar. We hebben extra bandworkshops voor de bovenbouw. Ook geef ik extra muzieklessen in jaar één en twee.”
Een van de meest gevarieerde banen
Naast de mooie onderscheiding en de geldprijs, vindt Jop het minstens zo belangrijk dat er aandacht is voor muziekeducatie. Daar schort het volgens hem soms nog wel eens aan en ook niet alle scholen hebben de mazzel dat er daar veel ruimte of budget voor is. “Ik denk dat het Trevianum, in elk geval wat Limburg betreft, als een van de weinige middelbare scholen daar zoveel aandacht aan besteedt”, zegt hij. Het vak van muziekdocent lijkt dan ook niet voor iedereen even aantrekkelijk. “Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar dat is überhaupt zo in het onderwijs. Dat moet je liggen. Maar ik heb wel een van de meest gevarieerde banen die er is, voor mijn gevoel. De dag is altijd bij mij sneller voorbij dan ik zou willen. Er gebeurt elke dag wel iets wat mijn werk heel mooi maakt.”
Om de tafel met Buma
Nu Jop een jaar lang het gezicht van het Nederlandse muziekonderwijs is, hoopt hij dat hij zijn beroep positief onder de aandacht kan brengen. Deze verkiezing van de Buma Music Academy, een initiatief van Buma Cultuur om het muziekonderwijs op basisscholen te stimuleren, zal daar zeker aan bijdragen. “Ze hebben aangegeven dat ze inderdaad van plan zijn om een paar keer om de tafel te gaan zitten. Ik ga echt niet beweren dat ik alles weet. Verre van zelfs, want ik werk pas vier jaar in het onderwijs. Ik ben dus niet de meest ervaren rot, al is dat misschien juist een voordeel. Maar goed, het lijkt me heel interessant om samen te zitten om te kijken wat er allemaal kan en zeker wat betreft de positie van Limburg.”
Extra boost
De award van Muziekdocent 2023 is een mooie aanvulling op de nog prille cv van Jop, die na zijn studie aan het Conservatorium in Maastricht eerst een jaar heeft lesgegeven aan het Philips van Horne in Weert en daarna op zijn oude middelbare school aan het werk is gegaan. Zijn leerlingen waren heel nieuwsgierig waaraan hij het prijzengeld van 500 euro wil besteden. “Dat is op zich niet zo heel spannend”, lacht Jop. “We kunnen dat goed gebruiken voor instrumenten en voor allerlei andere dingen. We gaan binnenkort onze lokalen verbouwen. Nou is 500 euro daar natuurlijk bij lange na niet genoeg voor, maar het is wel een fijne extra bonus. Het is niet dat ik het geld niet al in de hand heb. Leerlingen kwamen ook al vragen: ‘Nou, worden we dan niet getrakteerd?’ Nee, helaas. Maar het is een mooie extra boost.”
Passie
Volgend jaar zit Jop zelf in de jury om de Muziekdocent van 2024 te kiezen. Waar gaat hij op letten? “Een enorme dosis passie vind ik heel belangrijk. Echte passie voor het vak. Enthousiast worden van dingen en van uitdagingen. Natuurlijk ook gewoon goed zijn in je vak. Je bent een muzikant en je bent docent en je moet allebei best wel goed kunnen. Je moet een kind kunnen helpen dat achter een drumstel zit, maar je moet ook een kind kunnen helpen dat viool aan het spelen is, los van of je het zelf nou goed kan spelen of niet. Dus muzikaliteit en goed vakmanschap vind ik heel belangrijk, Maar het is vooral denk ik toch die passie en hoe je omgaat met die kids. Je merkt heel snel bij docenten of ze hart voor de zaak hebben of niet. Dat is denk ik een van de belangrijkste dingen die er zijn.”