Statement Pop in Limburg naar aanleiding berichtgeving over naderende einde festival Bruis
Geleen, donderdag 14 maart 2024
Er is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in een goede infrastructuur van popmuziek door het realiseren van de (nieuwe) Muziekgieterij. Eíndelijk heeft de Limburgse hoofdstad die stap gemaakt, een prachtig podium dat de stad Maastricht, Zuid-Limburg en de Euregio verdient! Daarmee liep Maastricht ver achter op ontwikkelingen in de rest van Limburg en de rest van Nederland. Maar soit, beter laat dan nooit.
Maar nu, een paar jaar nadat Muziekgieterij na een moeilijke (corona)periode direct na haar opening in 2019 eindelijk kan laten zien wat de potentie is van een professioneel poppodium in de Limburgse hoofdstad, maakt de gemeente de keuze om een ánder belangrijke schakel van een goed gemeentelijk pop-ecosysteem de nek om te draaien, door de subsidie voor het festival Bruis vanaf 2025 stop te zetten. Dé Limburgse hoofdstad Maastricht kent vanaf heden geen popfestival meer.
Met verbijstering en afgrijzen lazen we vanochtend de berichtgeving op L1 en NOS, waarmee onze hoofdstad de twijfelachtige eer heeft zelfs het landelijke nieuws te halen.
Elke zichzelf respecterende Limburgse grote/middelgrote stad kent een (of meerdere) popfestival(s):
- Sittard-Geleen: Mama’s Pride, Groove Garden
- Heerlen: Parkcity Live, Booch
- Roermond: Bevrijdingsfestival Limburg, Solar Weekend
- Weert: Festifallz, Bospop
- Venlo: Zomerparkfeest, Stereo Sunday
Festivals zijn cruciaal onderdeel van een gezond popecosysteem in een stad en regio:
- Ze inspireren een jongere generatie, door het bieden van een programma met topacts uit binnen- en buitenland;
- Ze dragen bij aan talentontwikkeling door het bieden van podiumervaring en het zichtbaar maken van talent aan een (breed) festivalpubliek;
- Ondanks dat popmuziek al lang niet alleen maar kan worden geassocieerd met jongerencultuur (pop is voor jong tot oud!) is popcultuur wel degelijk zeer belangrijk voor – de kwaliteit van – het culturele klimaat van een stad;
- Jongeren hebben het erg zwaar (ook daar meer dan genoeg rapporten en nieuws over geschreven). Muziek heeft invloed op de mentale gezondheid, het emotionele welzijn van jongeren en reguleert sociale relaties van jongeren. Ze hebben een uitlaatklep als een festival hard nodig;
- Een festival versterkt de positie van het poppodium. In de landelijke popsector woedt een stevige concurrentiestrijd om goed programma te krijgen. Limburgse poppodia moeten al concurreren met zalen in de randstad zoals Paradiso, Tivoli Vredenburg en (in Noord-Brabant) 013. De goede relatie van een podium als Muziekgieterij met nationale/internationale boekingskantoren is essentieel. Hoe meer mogelijkheden een podium heeft om artiesten te boeken, het geeft een podium handvaten om mee te ontwikkelen aan de carrière van de artiest. De vertegenwoordigers van een artiest (de boekingskantoren) zijn daar zeer ontvankelijk voor. Starten in de kleine zaal van Muziekgieterij, doorgroeien naar de grote zaal, met als stip op de horizon: optreden op de mainstage van een festival als Bruis geeft Muziekgieterij daarom een hele sterke concurrerende positie;
- Een festival in de stad brengt altijd meer op dan het kost en dat is zéker het geval bij een popconcert of festival. Meerdere onderzoeken ondersteunen deze theorie. De economische waarde en aantrekkingskracht van een festival als Bruis wordt onderschat! En een bruisende (what’s in a name) binnenstad is goed voor het vestigingsklimaat;
- De inwoners van Maastricht en de (eu)regio verdienen gewoon een goed popfestival. Maastricht is – potverdorie – de hoofdstad van Limburg! Popmuziek is een van de grootste, laagdrempelige en diverse cultuuruiting die er is. Het kan toch niet waar zijn dat Maastricht wéér haar imago van ‘sjiek en sjoen’ kracht bijzet en alleen André Rieu, de Nederlandse Dansdagen en Opera Zuid (extra) ondersteuning biedt. Beleidsmakers en bestuurders hebben het al jaren over het toegankelijker maken van cultuur. Maar juist platformen als Bruis en Maas wordt de nek omgedraaid;
- En tenslotte: wát een afbreuk aan de lokale culturele infrastructuur. Boven op het nieuws van afgelopen week dat het voortbestaan van de muziekschool in Maastricht wordt bedreigd door een halvering het aantal leerlingen…
Draai dit besluit om. Stop deze kapitaalvernietiging. Bruis heeft een goede naam, het ‘merk’ nu de nek omdraaien gaat zoveel meer geld kosten als er op een later moment, na bezinning en realisatie (en dat moment gaat er van komen) toch wordt besloten om alsnog een popfestival in de stad te hebben.
Goed bezig Maastricht!
Paul Moerel (directeur- bestuurder)
Pop in Limburg
Fotocredits festival Bruis 2023 – Harry Heuts Photography