05-07-2022, Christa Koeyvoets
Heerlenaar Bart Storcken is van alle muzikale markten thuis. Hij maakt muziek voor hemzelf en anderen, staat op de planken met zijn accordeon en organiseert theatervoorstellingen van begin tot eind.
“Ik ben wel een beetje een clown. Ik heb het nodig. Dat mensen reageren op wat ik doe, zoals een plant water nodig heeft. Zonder dat water wordt het niks”, lacht Bart.
Pandemie
De komst van corona was voor de muzikant dan ook een klap in het gezicht. Zo ging er bijvoorbeeld een streep door de Barts HOHO kerstshow, waar hij flink naar uitkeek. Ook in 2021 was het eenzelfde liedje voor het theaterstuk. De instrumenten stonden zelfs al op het podium, de soundcheck was al gedaan. “Alles afgeblazen.” Droevig, ook op financieel vlak. Dit jaar hoopt hij daarom wat van het risico weg te nemen met behulp van de Makersregeling van Pop in Limburg. “Het is fijn een soort injectie te hebben.” Het risico lag eerst namelijk grotendeels op zijn eigen schouders, een platenlabel heeft hij niet. Dankzij de steun staat de muzikant met zijn theatershow in Heerlen, Sittard en Venlo op de planken.
Rode draad
Niet alleen zijn kerstvoorstelling viel in het water door corona. Bart besloot kort voor de pandemie zich volledig op de muziek te storten en te stoppen met zijn andere werk. Want eigenlijk heeft hij al een hoop verschillende levens geleefd. Na zijn studie wiskunde was hij docent in het vak. Ook werkte hij als teamleider en later als manager marketing en communicatie bij SCHUNCK.
Stiekem vindt de muzikant het dan ook nog wel eens jammer dat hij niet naar het conservatorium is gegaan. “Thuis raadden ze aan wat te doen waar je meer geld mee verdient en waarmee je een basis hebt. Ik dacht, misschien is dat ook wel waar. Maar muziek is de rode draad in mijn leven, mijn vader duwde me met de luier nog aan op de piano”, legt hij lachend uit.
Desondanks heeft hij hoe dan ook prima naam weten te maken in de muziekwereld. “Ik bijt me erin vast. Het is niet zo dat muzikanten bladmuziek moeten kunnen kunnen lezen. Ik heb veel door ervaring geleerd, maar ik weet niet altijd precies wat ik aan het doen ben.” Inspiratie haalt Bart uit lokale namen als Frans Pollux en Ton Engels. Maar ook wereldwijd bekende artiesten als Sinatra en Michael Bublé kan hij wel waarderen.
Grote podia
Samen met Tren van Enckevort, onder andere bekend van Rowwen Hèze, begon hij accordeonistenband TräckSäck. In juni van dit jaar stonden ze op Pinkpop. In silent disco De Stille Jan gingen, samen met onder andere Beppie Kraft en Frans Pollux, de voetjes van de vloer. “Het was te gek, we hebben gelachen,” zegt de muzikant daarover. Later dit jaar verschijnt de band met Van Enckevort ook nog op Bospop en de Zwarte Cross.
Veel artiesten dromen vermoedelijk van de podia waar Bart al optrad. Dat is ‘m niet komen aanwaaien. “Als je superjong bent, weet je nog niet waar je moet zijn. Nu hebben we een team om ons heen, zij hebben zo hun contacten.” Toch blijft ook deze muzikant dromen van grotere podia. “Ik ben een keer naar het New Orleans Jazz and Heritage Festival gegaan, dat is supertof. Zo’n sfeer die alles overtreft. Daarbij is Pinkpop nog klein.”
Ook sjiek volgens Bart: meer in het theater doen. “Dat is waar ik nu naartoe werk.” Met Barts HOHO kerstshow maakt hij die droom waar. “Het leuke aan theater is dat je van iedereen de aandacht krijgt. Op een festival wordt er vaak geouwehoerd.”
Feel-good kerstvoorstelling
Terug naar Barts HOHO Kerstshow, dus. Wat moeten we ons daar eigenlijk bij voorstellen? De feel-good bebop show met een zestal blazers, een drummer en Bart zelf is van alle markten thuis. “Veel muziek, verhaaltjes, flauwekul, maar ook een serieus tintje. En natuurlijk interactie met de zaal!” Een voorbeeldje: tijdens de eerste voorstelling, pre-corona, zette de muzikant zijn vader op de planken. “Hij kookt altijd met kerst, dus ik dacht… misschien is het ook leuk als hij dat op het podium doet. We hadden een keuken met grote tafel gemaakt en gasten uit het publiek schoven aan.”
Cabaret, dus? “Een gans klein bietje. De rode draad zijn de liedjes. Het zijn voor een deel covers, maar ook eigen muziek. Let it Snow wordt bijvoorbeeld Geine Sjnee.” Het team om hem heen is daarbij cruciaal: “Soms denk ik verdomme, echt te gek. Zo’n muzikaliteit, alles zit goed in elkaar. Het is niet alleen flauwekul.”
De show ligt dicht bij het hart van Bart, maar veel mensen kunnen zich er alsnog in herkennen, meent hij. “Ik wil graag een boodschap meegeven, iets dat goed bij mij past: relativeer de boel, maak het niet te moeilijk en lééf gewoon. Het kan namelijk snel anders zijn.” Daarom koos hij ook om de voorstelling rond de kerstdagen te doen: “Het is toch een moment om eens even te bezinnen.”