Gehonoreerde aanvragen Impulsregeling 2020

1. Stichting Popplaza Peel en Maas (Kessel)
Deze nieuwe stichting is hét platform voor popmuziek in de gemeente Peel en Maas. Komend jaar stellen ze een eigen popcoördinator aan en gaan ze alles op het gebied van popmuziek in de gemeente in kaart brengen. In samenwerking met het Mafcentrum in Maasbree wordt er gezorgd voor goed uitgeruste oefenruimtes en in samenwerking met de lokale omroep P&M maken ze lokaal talent zichtbaar.
Meer info: www.popplazapeelenmaas.nl.

2. Muziekgieterij (Maastricht)
Aangezien er door de coronamaatregelingen maar weinig publiek aanwezig kan zijn tijdens liveconcerten wil poppodium Muziekgieterij in Maastricht de techniek voor het livestreamen van evenementen gaan door ontwikkelen en verder implementeren. De mogelijkheid om een veel groter thuispubliek te bereiken is met voor lokaal talent een hele goede oplossing om zichtbaar te worden en publiek aan zich te kunnen binden. Bovendien krijgen de artiesten die optreden goede content mee, de (audio én video) opnames die worden gemaakt zijn zeer kwalitatief en een waardevolle toevoeging aan het portfolio van de artiesten. Deze content kan ook op een later tijdstip worden ingezet ter promotie van de artiest.
Meer info: www.muziekgieterij.nl.

3. Stichting Mama’s Pride (Geleen)
Het festival Mama’s Pride gaat in 2020, ter vervanging van de bandwedstrijd Podiumvrees, een nieuwe Zuid-Limburgse popwedstrijd organiseren in samenwerking met de festivals Daddy’s Cool (Heerlen) en Bruis (Maastricht). Er worden drie voorrondes georganiseerd en uit de drie regio’s Westelijke Mijnstreek, Parkstad en Maastricht/Heuvelland worden drie winnaars gekozen door de jury, bestaande uit de programmeurs van de poppodia Volt, Nieuwe Nor en Muziekgieterij. Deze winnaars krijgen een natraject aangeboden met coaching en treden alle drie op tijdens de drie festivals.
Meer info: Facebookpagina Frontstage

4. Limburgse poppodia (Venlo, Weert, Roermond, Sittard, Heerlen en Maastricht)
In het kader van de coronacrisis en de eerste ‘lockdown’ in maart en april 2020 hebben de Limburgse poppodia de krachten gebundeld met het project Homegrown. Per regio worden minimaal drie talentvolle acts gevraagd een nieuwe song te schrijven en op te nemen met als thema de coronacrisis. De nummers worden door alle zes de podia en Pop in Limburg via hun social mediakanalen ‘uitgezonden’. Met dit project willen de podia talentvolle muzikanten uitdagen en zichtbaar maken door ze een groot (digitaal) podium bieden.
Meer info: Verzamelpagina opnames Homegrown

5. Festivals Limburg B.V. (Geleen)
Ondanks dat Pinkpop 2020 in het kader van de coronacrisis is verplaatst naar volgend jaar, wil de organisatie wél iets doen voor alle teleurgestelde (vaste) bezoekers van dit grootschalige popfestival. Hiervoor zijn ze een brede samenwerking aangegaan met meer dan 20 poppodia door het hele land, ook de zes Limburgse poppodia doen hier aan mee. Middels wellicht wel de grootste online muziekquiz worden meer dan 800 teams samengesteld en kunnen deelnemers tijdens een avondvullend programma hun kennis over Pinkpop op de proef stellen. Tijdens de uitzending is er ook aandacht voor Limburgs talent: Nu of Nooit winnares Elle Hollis treedt tijdens de uitzending op. Meer info: Nieuwsbericht Pinkpop Quiz website Pinkpop

6. Regionale conferenties en showcases (zes regio’s in Limburg)
Wegens de Coronacrisis heeft de provinciale popconferentie en showcasefestival DVERS, dat gepland stond voor eind september 2020, niet plaatsgevonden. Pop in Limburg heeft hierover in nauw overleg met regionale partners gesproken en gekozen voor een passende kleinschaligere opzet, waarbij we juist inzetten op het ondersteunen van lokale community’s binnen de Limburgse popsector. De zes poppodia gaan in het voorjaar van 2021 regionale conferenties en showcases organiseren, waarbij met name de kleinschalige opzet noodzakelijk is wegens de maatregelingen en tegelijkertijd urgent om juist in tijden van crisis lokaal/regionaal de sector te verbinden. Tijdens de bijeenkomst wordt er natuurlijk een balans opgemaakt van de schade die de crisis veroorzaakt, maar wordt er vooral gekeken hoe men samen kan werken om na de crisis de sector zo goed en snel mogelijk weer op te bouwen. De bijeenkomsten zijn een goede gelegenheid om bij te praten en om lokale nieuwe partners te leren kennen. Tegelijkertijd is er aandacht voor talentontwikkeling en zullen tijdens de bijeenkomsten ook een aantal muzikale acts de gelegenheid krijgen om zich te presenteren aan het aanwezige netwerk.